Wskaźnik rentowności sprzedaży – Definicja i najważniejsze pojęcia
Wskaźnik rentowności sprzedaży to dla wielu firm bardzo ważna kwestia. Miara pozwala na przeprowadzenie analizy wskaźnikowej przedsiębiorstwa i, tym samym, oszacowanie zyskowności danej działalności. Ale czym tak naprawdę jest i jak ją liczyć? Jako eksperci od prezentowania Raportów Allegro Rentowność spieszymy z pomocą! W tym artykule wyjaśnimy Ci, czym jest rentowność sprzedaży (ROS), z jakiego wzoru warto korzystać podczas samodzielnych obliczeń i jak interpretować uzyskany wynik.
- Wskaźnik rentowności sprzedaży – definicja
- ROS wskaźnik – jak obliczyć?
- Wskaźnik rentowności netto sprzedaży – interpretacja
- Skąd brać dane potrzebne do obliczenia rentowności sprzedaży netto?
- Rentowność sprzedaży w AlleSpark
- Pozostałe wskaźniki rentowności przedsiębiorstwa (rentowność aktywów itp.)
- Wskaźnik rentowności sprzedaży – FAQ
Wskaźnik rentowności sprzedaży – definicja
Wskaźnik rentowności sprzedaży (znany także jako wskaźnik ROS – od angielskiego return on sales) pokazuje stosunek udziału zysków (dochodów) do przychodów ze sprzedaży, a więc rentowność firmy. Najczęściej wylicza się go, zestawiając zysk netto (uwaga!: NIE zysk brutto) z przychodami netto. Z tego też powodu rentowność sprzedaży bywa także nazywana wskaźnikiem rentowności netto sprzedaży lub po prostu rentownością netto sprzedaży. Miara pozwala na przeprowadzenie analizy rentowności sprzedaży, co ma ogromne znaczenie podczas weryfikowania kondycji przedsiębiorstwa.
Wzór:
➔ Sprzedajesz na Allegro? Pewnie interesuje Cię nie tylko analiza rentowności sprzedaży, ale także szeroki temat analityki tego marketplace. Przeczytaj nasz artykuł Analityka Allegro z narzędziem AlleSpark!
ROS wskaźnik – jak obliczyć?
Znajomość wzoru to nie wszystko. Aby uzyskać wskaźnik rentowności netto, trzeba jeszcze podstawić odpowiednie dane. Mamy nadzieję, że poniższy przykład pomoże Ci w samodzielnych obliczeniach.
Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę, która w poprzednim miesiącu wygenerowała 25 000 zł przychodów netto. Koszty związane z jej funkcjonowaniem wyniosły natomiast 10 000 zł netto. Tym samym, zysk netto ze sprzedaży wyniósł 15 000 zł (25 000 zł – 10 000 zł).
Ile wynosi zyskowność sprzedaży?
Wskaźnik rentowności netto sprzedaży – interpretacja
Jeśli działasz w sprzedaży (internetowej lub stacjonarnej) od niedawna, prawdopodobnie wartość wskaźnika rentowności sprzedaży 60% niewiele Ci mówi. Spieszymy z pomocą! 60% z powyższego przykładu oznacza, że każda zarobiona przez Twoją firmę złotówka przyniosła aż 60 groszy zysków. Innymi słowy: każde wydane w Twojej firmie 1 zł wiąże się ze zwrotem na poziomie 60 groszy. Ale czy to właściwie dużo?
W rzeczywistości trudno określić, ile powinien wynosić wynik analizy rentowności. Dlatego tak ważnym jest regularna weryfikacja sytuacji. Tylko porównując ze sobą wartości zebrane na przestrzeni czasu, można dowiedzieć się, czy dany biznes się rozwija, stoi w miejscu, czy też traci na konkurencyjności. Generalnie, im wyższa rentowność sprzedaży, tym lepiej. Rosnący wskaźnik rentowności sprzedaży świadczy o dobrej sytuacji firmy, podczas gdy spadek wskaźnika wskazuje na słabsze funkcjonowanie na rynku.
Skąd brać dane potrzebne do obliczenia rentowności sprzedaży netto?
Jak już wiesz, warto systematycznie obliczać rentowność sprzedaży swojej firmy. Jeśli prowadzisz samodzielny sklep online, prawdopodobnie nie masz problemu z uzyskaniem niezbędnych danych. Co jednak jeśli sprzedajesz na największym polskim marketplace, czyli Allegro? Jak wówczas uzyskać wynik analizy rentowności?
Aby ułatwić sobie zbieranie informacji, możesz założyć darmowe konto w AlleSpark. To darmowe narzędzie dla sprzedawców Allegro, które zostało wyposażone w moduł Raporty Allegro Rentowność. Korzystając z AlleSpark, nie tylko błyskawicznie zidentyfikujesz dane potrzebne do samodzielnego obliczania wskaźnika ROS (w tym przypadku: przychód całkowity oraz zysk), ale także na bieżąco zweryfikujesz rentowność swojego konta Allegro (a nawet swoich kategorii produktowych i każdej pojedynczej oferty) w wybranym zakresie czasu.
Rentowność sprzedaży w AlleSpark
Aby poznać rentowność sprzedaży netto, nie musisz obliczać wartości wskaźnika ROS. Istnieje sporo miar rentowności, które pozwalają na monitorowanie zyskowności sprzedaży. Jednym z nich jest obliczanie stosunku kosztów do przychodów (k/p).
Nasza aplikacja, AlleSpark, automatycznie wylicza k/p zarówno dla całego konta, jak i poszczególnych kategorii i pojedynczych ofert, uwzględniając przy tym wydatki związane z Allegro Ads (to z kolei wyróżnia ją na tle podobnych narzędzi, które pomijają koszty płatnych reklam Allegro). Dzięki niej usprawnisz swoją analitykę Allegro oraz zaoszczędzisz czas. Zwiększysz również skuteczność swoich planów optymalizacyjnych i strategii sprzedażowych.
Pozostałe wskaźniki rentowności przedsiębiorstwa (rentowność aktywów itp.)
W niektórych sytuacjach prawidłowe oszacowanie zyskowności sprzedaży wymaga obliczenia innych wskaźników rentowności niż ROS (wiąże się z tym, chociażby, analiza wskaźnikowa przedsiębiorstwa). A trzeba przyznać, że jest ich całkiem sporo!
Do najpopularniejszych należą:
- wskaźnik rentowności aktywów / wskaźnik rentowności netto aktywów (czyli wskaźnik ROA od return on assets) – ukazuje rentowność aktywów, a więc ich zdolność do generowania zysków,
- wskaźnik rentowności kapitałów własnych (czyli wskaźnik ROE od return on equity) – daje wgląd w to, ile pieniędzy wygenerowały kapitały własne spółki,
- zwrot z inwestycji / wskaźnik rentowności inwestycji (czyli wskaźnik ROI od return on investement) – służy do określania opłacalności działań marketingowych (pokazuje, ile zwrotu przynosi dana inwestycja, a więc, czy jest zyskowna).
Wskaźnik rentowności sprzedaży – FAQ
Czym jest rentowność sprzedaży netto?
Rentowność sprzedaży netto to wskaźnik, który informuje, ile zysków przynosi cała sprzedaż prowadzona przez daną działalność. Wartość wskaźnika rentowności daje wgląd w skuteczność prowadzonych działań.
Jak obliczyć rentowność sprzedaży?
Aby dowiedzieć się, ile wynosi rentowność sprzedaży, należy podzielić dochód przez przychód, a następnie pomnożyć wynik przez 100%. Pamiętaj, aby zawsze zestawiać ze sobą dane pochodzące z tego samego okresu (tj. dochód i przychód z ostatniego miesiąca, dnia, roku itd.).
Ile powinien wynosić wskaźnik ROS?
Poszczególne przedsiębiorstwa bardzo się od siebie różnią, dlatego nie da się wskazać jednego „dobrego” wskaźnika ROS. Aby zyskać lepszą orientację w zyskowności sprzedaży, należy porównywać ze sobą wyniki rentowności z różnych przedziałów czasu.
Jak zwiększyć wskaźnik rentowności sprzedaży netto?
Na wskaźnik rentowności sprzedaży netto wpływa wiele czynników (m.in. liczba sprzedanych produktów, ponoszone koszty oraz cena towaru). Tym samym, istnieje sporo sposobów, aby go poprawić. Możesz na przykład zwiększyć rentowność za pomocą przemyślanych akcji marketingowych oraz budując wysoką jakość sprzedaży.
Czym się różni wskaźnik ROA od ROS?
Zarówno wskaźnik ROA, jak i wskaźnik ROS firmy służą do obliczania poziomu rentowności. Należy jednak pamiętać, że ROS ukazuje stosunek przychodów do dochodów, a ROA – stosunek zysków netto do posiadanych aktywów (czyli wszystkich zasobów ekonomicznych przedsiębiorstwa).
ROE i ROA – czy się różnią?
Niekiedy wskaźnik ROS firmy nie informuje w pełni o tym, jaka jest kondycja finansowa przedsiębiorstwa. Wówczas warto obliczyć także wskaźnik ROE i ROA. ROE uwzględnia wartość kapitałów własnych i pokazuje, ile zysku wygenerowały (zysk netto firmy / wartość kapitałów własnych). ROA z kolei służy do szacowania zdolności aktywów do generowania zysków (zysk netto przedsiębiorstwa / majątek spółki x 100%).
Jakie wskaźniki wykorzystuje analiza wskaźnikowa poza rentownością sprzedaży?
Wskaźniki rentowności przedsiębiorstwa to niejedyne miary efektywności biznesowej. Istnieje bardzo wiele wskaźników, które warto monitorować. Sprawdź nasz artykuł o najważniejszych e-commerce KPIs, aby dowiedzieć się, czym są AOV, CLV, CAC i CR.
Analiza rentowności firmy – jak często powinno się ją wykonywać?
Analiza rentowności firmy to coś, co powinno się przeprowadzać regularnie. Ważne jednak, aby okresy pomiędzy poszczególnymi kontrolami nie były zbyt szerokie ani wąskie. Najlepiej badać poszczególne wskaźniki rentowności przedsiębiorstwa co miesiąc lub co kwartał. Zebrane w ten sposób dane pozwolą zauważyć, czy dotyczy nas wyższa rentowność sprzedaży, czy spadek.