ROAS – Co to jest i jak go obliczyć?

Opublikowane: 11 lipca, 2024

Jako eksperci od liczenia rentowności w tym artykule wracamy do omawiania najważniejszych wskaźników KPI. Tym razem przyjrzymy się bliżej ROAS, który ma kluczowe znaczenie dla weryfikacji opłacalności działań marketingowych. Nauczymy Cię jego obliczania oraz podpowiemy, jak poprawić jego wartość. Pokażemy Ci także jakie jest zastosowanie wskaźnika ROAS w e-commerce i marketingu.

  1. ROAS – co to jest? Definicja i znaczenie wskaźnika
  2. Dlaczego warto liczyć ROAS?
  3. ROAS – wzór
  4. Skąd wziąć dane potrzebne do obliczenia ROAS kampanii Allegro Ads?
  5. Przyczyny niskiego ROAS i jak zoptymalizować ROAS?
  6. ROAS a ROI – różnice pomiędzy wskaźnikami
  7. ROAS co to? – FAQ  

ROAS – co to jest? Definicja i znaczenie wskaźnika

ROAS to jeden z kluczowych e-commerce KPIs. Jak w większości przypadków stanowi akronim od angielskich słów (Return On Ad Spend, co zwykle tłumaczy się jako zwrot z reklamy). Ukazuje stosunek przychodów wygenerowanych przez kampanie reklamowe do zainwestowanych w nie zasobów (czyli kosztów). W zależności od branż inna wartość wskaźnika ROAS będzie uznawana za „dobrą”. Niemniej, przyjmuje się, że powinna wynosić więcej niż 1 (lub 100%).

Dlaczego warto liczyć ROAS?

Znając ROAS, możesz określić, które z Twoich działań marketingowych są najbardziej skuteczne. To z kolei pozwoli Ci zoptymalizować swój budżet. Zwrot z reklamy daje także możliwość precyzyjnego porównania efektywności poszczególnych kanałów (np. Google Ads i Allegro Ads), co może przyczynić się do trafniejszej alokacji środków. ROAS to również dobre narzędzie pomagające w ustaleniu kwoty, jaką warto zainwestować w pozyskiwanie nowych klientów. W tym celu należy go jednak analizować razem z CLV (to wskaźnik mierzący efektywność, który pozwala na ocenę wartości życiowej klienta).

ROAS – wzór 

Wzór na ROAS wymaga następujących informacji:

  • przychodów z reklamy,
  • wysokości wydatków na reklamy (tzn. kosztów reklamy).

Przykład:

W czerwcu Twoje kampanie reklamowe Allegro Ads wygenerowały 150 tys. wartości sprzedaży i kosztowały 25 tys. złotych, a więc:

  • przychody z reklamy – 150 000 zł
  • koszty reklamy – 25 000 zł

➔ Definicja ROAS pozwala na przedstawianie wartości wskaźnika liczbowo lub w procentach (wystarczy pomnożyć wynik przez 100%). Przykładowo, wynik 6 można stosować zamiennie z 600%. 

Jak interpretować wynik? Najprościej rzecz ujmując, ROAS na poziomie 6 oznacza, że każda wydana przez Ciebie na kampanie sponsorowane złotówka przynosi do Twojego sklepu 6 zł klienta.

Skąd wziąć dane potrzebne do obliczenia ROAS kampanii Allegro Ads?

W AlleSpark tworzymy narzędzia dla sprzedawców Allegro. Dlatego teraz pokażemy Ci, gdzie szukać danych potrzebnych do wyliczenia ROAS dla kampanii Allegro Ads.

  1. Zaloguj się na swoje konto AlleSpark, aby skorzystać z modułu statystyki Allegro Ads
  2. Jeśli chcesz wyliczyć wartość ROAS dla kampanii sponsorowanych, skup się na segmencie Allegro Ads – sponsorowane, a w przypadku reklam graficznych na Allegro Ads – graficzne.
  3. Ustaw interesujący Cię przedział czasu (najlepiej pełny miesiąc).

Pod wykresem zobaczysz dane liczbowe. Do obliczenia ROAS potrzebujesz wartości sprzedaży i kosztów.

➔  Choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby wyliczyć wskaźnik ROAS dla całego kanału Allegro Ads (wystarczy zsumować wartość sprzedaży i koszty kampanii sponsorowanych i reklam graficznych), lepsze jest osobne obliczanie ROAS kampanii sponsorowanych i reklam graficznych (to daje możliwość porównywania ze sobą ich efektywności). Jeśli masz więcej czasu, warto również policzyć ROAS dla każdej grupy reklam, aby dowiedzieć się, która przynosi najlepsze wyniki.

Przyczyny niskiego ROAS i jak zoptymalizować ROAS?

Jeśli Twój ROAS wynosi mniej niż 1, warto postarać się go poprawić. Zanim jednak przejdziemy do działań, które możesz podjąć, przyjrzyjmy się bliżej przyczynom takiego stanu rzeczy. Niski ROAS najczęściej informuje o tym, że kampania reklamowa została źle przygotowana. To znaczy, że trafiła do niewłaściwej grupy docelowej lub nie była odpowiednio atrakcyjna. ROAS mniejszy niż 1 może również wskazywać, że źle wytypowano kanał marketingowy.

Metody poprawy ROAS:

  • zaadresowanie kampanii do innej grupy docelowej,
  • segmentacja grupy docelowej,
  • testowanie reklam na małych próbach,
  • optymalizacja treści kampanii,
  • wybór innego kanału marketingowego,
  • optymalizacja strony/oferty, do której prowadzi dana reklama.

ROAS a ROI – różnice pomiędzy wskaźnikami 

ROAS to nie jedyny wskaźnik rentowności, a nawet nie jedyny wskaźnik rentowności reklamy. W e-commerce oraz marketingu bardzo często korzysta się także z ROI, czyli zwrotu z inwestycji w reklamę. Na pierwszy rzut oka obie miary mogą wydawać się łudząco podobne. Nic jednak bardziej mylnego! ROAS pozwala precyzyjnie zmierzyć efektywność danej reklamy, grup reklam i kanału reklamowego. Z kolei ROI informuje, czy ogół podjętych działań przyniósł zamierzony efekt. To, który wskaźnik lepiej sprawdzi się w Twoim przypadku, zależy od wielu czynników. Najlepiej przetestować oba i dopiero wtedy zdecydować. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby ROAS i ROI używać jednocześnie.


➔ Interesuje Cię kwestia opłacalności biznesu? Może Ci się spodobać nasz artykuł o rentowności sprzedaży.

ROAS co to? – FAQ  

Po co interpretować wskaźnik ROAS?

Analiza ROAS pozwala na optymalizację budżetu reklamowego. Wgląd w skuteczność poszczególnych kampanii daje również możliwość podjęcia działań zapobiegawczych. 

Ile wynosi dobry ROAS?

Ciężko powiedzieć, ile wynosi dobry wskaźnik ROAS. Wiele zależy od branży, w jakiej działasz, Twoich wydatków i oczekiwań. Większość marketingowców przyjmuje jednak, że ROAS powinien przyjmować wartości większe niż 1 (lub 100%). Generalnie kieruj się zasadą, że im wyższy ROAS, tym lepiej.

Czy ROAS 500% to dobrze, czy źle?

5 lub 500% ROAS oznacza, że każda zainwestowana w reklamę złotówka przynosi 5 zł do Twojego biznesu. To, czy to dobrze, czy źle zależy od wielu czynników. Musisz samodzielnie ocenić, jaka wartość ROAS będzie dla Ciebie satysfakcjonująca.

Jakie są przyczyny niskiego ROAS?

Powody niskiego ROAS mogą być różne. Przykładowo – niska wartość wskaźnika ROAS (poniżej 1 lub 100%) może wskazywać na błędy w tworzeniu kampanii reklamowej, np. na niską atrakcyjność treści lub błędnie zdefiniowaną grupę docelową. Niekiedy analiza ROAS wskazuje nawet na niewłaściwą selekcję kanału reklamowego.

Czy ROAS to to samo co zwrot z inwestycji?

ROAS oznacza zwrot z wydatków na reklamy. Zwrot z inwestycji to ROI (Return On Investment). Podczas gdy zastosowanie ROAS pozwala na zapoznanie się ze skutecznością konkretnej kampanii, ROI informuje o ogólnej efektywności wszystkich podjętych działań reklamowych.

Jak często monitorować zwrot z wydatków na reklamę?

ROAS daje wgląd w efektywność inwestycji, dlatego warto regularnie prowadzić pomiar współczynnika (np. raz w miesiącu). Dzięki temu będziesz trzymać rękę na pulsie i od razu dowiesz się, która kampania generuje wyniki, a która przynosi straty. 

ROAS to nie kluczowy wskaźnik efektywności. Jakie jeszcze KPI warto znać?

Poza samymi wskaźnikami rentowności, o których przeczytasz na naszym blogu, warto poznać CAC i AOV.