Jaka powinna być marża w handlu internetowym?

Opublikowane: 27 listopada, 2024

Jaka powinna być marża w handlu internetowym? To pytanie nie daje spokoju osobom działającym w branży e-commerce. Jeśli również zajmujesz się sprzedażą w sieci, ten artykuł jest dla Ciebie. Jako specjaliści od obliczania rentowności Allegro doskonale znamy temat wskaźników ekonomicznych przedsiębiorstw. Z tego artykułu dowiesz się, co to jest marża, na jakie rodzaje się dzieli, jak ją obliczyć oraz ile powinna wynosić, aby zarabiać.

  1. Co to jest marża i jak ją obliczyć?
  2. Rodzaje marży – brutto, netto, handlowa
  3. Jak ustalić odpowiednią marżę w handlu?
  4. Różnice między marżą a narzutem
  5. Czynniki wpływające na wysokość marży
  6. Marża w handlu elektronicznym
  7. Jaka powinna być marża w handlu internetowym? – FAQ

Co to jest marża i jak ją obliczyć?

Marża to różnica między ceną sprzedaży danego produktu a ceną jego zakupu. Innymi słowy – jest to nadwyżka uzyskana ze sprzedaży towaru. Jako taka marża najczęściej wyrażana jest w postaci kwotowej lub procentowej. To, czy w danym przypadku sprawdzi się lepiej marża kwotowa, czy procentowa zależy od sytuacji i specyfiki branży.

➔ Marża to niejedyny wskaźnik rentowności, który warto znać. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, zajrzyj do naszego artykułu E-commerce KPIs. Dowiesz się z niego m.in., czym jest AOV, ROI oraz ROAS.

Jak obliczyć marżę? – Wzór i przykład 

Niżej znajdziesz dwa wzory – na obliczenie marży kwotowej oraz procentowej.

Przykład:

Wyobraź sobie, że zajmujesz się dropshippingiem. W ramach swojego biznesu sprzedajesz na Allegro słuchawki bezprzewodowe sprowadzane z Chin. Pojedyncza sztuka kosztuje Cię 5 zł, a ustalona przez Ciebie cena wynosi 19,99 zł.

W tym przypadku marża kwotowa to 14,99 zł, a procentowa – 74,98%.

Rodzaje marży – brutto, netto, handlowa 

Branża kwotowa i procentowa to nie jedyne rodzaje marży wyszczególniane przez specjalistów. Jeśli prowadzisz biznes, musisz także rozróżniać marżę brutto i netto. Niżej znajdziesz ich krótkie charakterystyki.

  • Marża brutto – uwzględnia jedynie koszty bezpośrednie. Tym samym nie prezentuje czystego zysku.
  • Marża netto – poza kosztami bezpośrednimi, uwzględnia koszty pośrednie (np. wydatki na reklamę, opłaty związane z magazynowaniem), dzięki czemu przedstawia realistyczny zysk ze sprzedaży danego produktu.

W literaturze możesz spotkać się także z pojęciem „marży handlowej”. To po prostu inna nazwa na marzę brutto (różnicę pomiędzy ceną zakupu i ceną sprzedaży produktu lub usługi).

Jak ustalić odpowiednią marżę w handlu? 

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, jaka powinna być marża w handlu. Jej wysokość zależy bowiem od szeregu czynników. Przede wszystkim od rodzaju branży, stopnia nasilenia konkurencji, wydatków na marketing oraz samego produktu/usługi. Z tego powodu „dobra marża” będzie znaczyć coś innego dla każdego przedsiębiorcy.
Ustalając odpowiednią marżę, warto jednak mieć na uwadze, że powinna nie tylko pokrywać wszelkie koszty związane z prowadzeniem biznesu, ale także pozostawiać zysk dla Ciebie. Weź to pod uwagę, pracując nad swoją strategią cenową.

Różnice między marżą a narzutem 

Zdarza się, że niektórzy (zwłaszcza początkujący) przedsiębiorcy mylą ze sobą pojęcia marży i narzutu. Warto mieć na uwadze, że znaczą one zupełnie co innego. Podczas gdy marża to różnica (lub stosunek) występujący pomiędzy ceną zakupu/produkcji danego dobra, a jego sprzedażą, narzut określa stosunek (w procentach) między zyskiem ze sprzedaży produktu a ceną jego zakupu.

Wzór na obliczenie narzutu:


Przykład:

W przypadku naszej dropshippingowej sprzedaży słuchawek marża wynosiła 74,98%. Czas zatem poznać narzut.

Narzut wynosi 299,8%.

Czynniki wpływające na wysokość marży 

Jak w przypadku większości wskaźników, również na marżę ma wpływ bardzo wiele czynników. Najczęściej zalicza się do nich:

  • koszty produkcji, na które składają się m.in. koszty surowców i siły roboczej,
  • konkurencja w branży (im większa, tym trudniej o wysoką marżę),
  • cena sprzedaży (powinna wynosić tyle, aby pozostawać atrakcyjną dla konsumentów),
  • skala przedsiębiorstwa (dużym firmom łatwiej osiągać niższe koszty produkcji, dzięki czemu mogą pozwolić sobie na stosowanie niższych marż i pozostawać rentownymi),
  • sytuacja gospodarcza (regulacje prawne oraz podatki mają bezpośredni wpływ na koszty prowadzenia działalności).

Wpływ kosztów operacyjnych na marżę 

Jak już wiesz, marża netto określa czysty zysk, a więc to, co zostaje Ci ze sprzedaży produktu/usługi po odjęciu kosztów operacyjnych. Czym jednak właściwie są te koszty? Najprościej rzecz ujmując, są to wszystkie wydatki, które bezpośrednio wiążą się z prowadzeniem działalności gospodarczej. Najczęściej zalicza się do nich:

  • koszty energii,
  • koszty najmu,
  • koszty transportu,
  • koszty magazynowania,
  • wynagrodzenie pracowników,
  • świadczenia na rzecz pracowników,
  • amortyzację finansową.

Wydatki te w dużym stopniu kształtują odpowiednią wysokość marży dla danego przedsiębiorstwa. Powinna ona bowiem pokrywać ze sprzedaży absolutnie wszystkie koszty operacyjne! W przeciwnym razie biznes nie mógłby dalej funkcjonować.

Marża w handlu elektronicznym 

Musisz samodzielnie ustalić, jaka marża pozwoli Twojej firmie działać w branży e-commerce i zarabiać. Aby nieco ułatwić Ci to zadanie, niżej zamieszczamy kilka wskazówek:

  • w przypadku niewielkiej konkurencji, możesz pozwolić sobie na nieco wyższą marżę,
  • jeśli sprzedajesz duże ilości danego towaru, warto zastosować niższą marżę, gdyż wysoki wolumen sprzedaży i tak pozwoli Ci wypracować zadowalający zysk,
  • zajmując się sprzedażą bardzo drogich i stosunkowo rzadko kupowanych produktów, zastosuj wyższą marżę,
  • ustalając marżę, uwzględnij możliwość jej okresowego obniżania poprzez rabaty i promocje. Wyższy wolumen sprzedaży towarów w gorących okresach pozwoli Ci zarobić mimo obniżenia marży.

Zarządzanie marżą w biznesie

Prowadząc biznes, szczególnie sklep na Allegro, warto czasem przetestować obniżenie marży po to, aby zarabiać więcej. Brzmi to nieintuicyjnie, ale potrafi przynieść świetne rezultaty. Przykładowo, możesz zgłosić niektóre ze swoich ofert do Strefy Okazji. Co prawda, w ten sposób poświęcisz część marży (Strefa Okazji wymaga obniżenia ceny o co najmniej 3%), ale jednocześnie przyciągniesz klientów, którzy na portalu szukają rabatów. To z kolei powinno poprawić Twój współczynnik konwersji i zwiększyć generowane zyski. 
Czasem, żeby podnieść konwersję swojej sprzedaży na Allegro, nie wystarczy obniżenie ceny. W takiej sytuacji warto zainwestować w Allegro Ads. Rosnąca konwersja poprawi opłacalność inwestycji w reklamę – nawet przy zmniejszeniu marży wypracowywanej przez pojedyncze produkty. Jeśli trend się utrzyma, może się okazać, że nawet obniżenie ceny o 10% poskutkuje takim wzrostem rentowności, że bez problemu zrekompensuje niższą marżę.

Jaka powinna być marża w handlu internetowym? – FAQ 

Jakie są konsekwencje mylenia marży brutto i marżą netto?

Konsekwencjami mylenia marży brutto i marży netto jest przede wszystkim trudność w określeniu czystego zysku. Marża brutto uwzględnia bowiem jedynie koszty bezpośrednie, przez co ukazuje zawyżony zysk. Na wgląd w rzeczywisty zysk ze sprzedaży pozwala tylko obliczenie marży netto!

Czy narzut to to samo co marża?

Nie, narzut to nie to samo co marża. Kalkulacja marży daje możliwość zapoznania się z różnicą występującą między ceną sprzedaży a kosztem zakupu danego produktu. Z kolei narzut ukazuje stosunek zysku ze sprzedaży do ceny zakupu danego produktu.

Ile wynosi marża handlowa w sklepie internetowym?

Nie da się prosto odpowiedzieć na pytanie, ile wynosi marża w e-commerce. Wartość marży w handlu elektronicznym różni się w zależności od wielu czynników, m.in. konkretnej branży, konkurencji i wielkości danego biznesu. 

Czy wysokość marży ma znaczenie dla rentowności przedsiębiorstwa?

Jak najbardziej – wartość marży ma znaczenie dla rentowności przedsiębiorstwa. Chcąc nie tylko utrzymać się na rynku, ale także zarabiać, musisz osiągać na sprzedaży kwoty większe niż koszty operacyjne. Koniecznie weź to pod uwagę podczas kalkulacji marży dla swoich produktów i opracowywania strategii cenowej.

Jak ustalić wysokość marży? 

Nie istnieje jedna odpowiedź na pytanie, jak ustalić wysokość marży. Marża w handlu elektronicznym i tradycyjnym powinna bowiem pokrywać wszystkie koszty operacyjne oraz pozostawiać czysty zysk. Pamiętaj o tym, określając optymalną wartość marży dla swojego biznesu.