Customer Acquisition Cost (CAC) – Czym jest i co oznacza?
Nie masz pewności, czy Twoje działania marketingowe na Allegro są rentowne? Poświęć chwilę na obliczenie CAC, czyli kosztu pozyskania klienta. Zrobisz to bez większego problemu, korzystając z naszego narzędzia Raporty Allegro Rentowność. Zanim jednak przejdziesz do matematyki, przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jaką wartość może wnieść wskaźnik CAC do Twojego biznesu.
- Co to jest CAC?
- Dlaczego warto liczyć koszt pozyskania klienta?
- Jak obliczyć CAC?
- Dane potrzebne do wyliczenia CAC dla sklepu Allegro – skąd je wziąć?
- Jak obniżyć CAC sklepu Allegro?
- Czym jest CAC? – FAQ
Co to jest CAC?
Tak jak w przypadku większości e-commerce KPI również nazwa CAC jest akronimem pochodzącym z angielskiego. Za pojęciem ukrywa się termin Customer Acquisition Cost, czyli (tłumacząc na polski) koszt pozyskania klienta. Wskaźnik ten służy do określania kwoty potrzebnej do zawarcia kontraktu z danym klientem, co w przypadku sklepu Allegro oznacza koszt niezbędny do nakłonienia kupującego do zrobienia zakupów w danym sklepie.
Dlaczego warto liczyć koszt pozyskania klienta?
Liczenie CAC jest bardzo ważne w marketingu – tzw. CAC marketing – oraz e-commerce. Współczynnik daje możliwość sprawdzenia, czy dane działanie było opłacalne (jego koszty były niższe niż zyski, które wygenerowało). Tym samym, pozwala na lepsze planowanie budżetu marketingowego.
Współczynnik CAC umożliwia firmom także ocenę wartości klienta. Aby to zrobić, należy porównać ze sobą LTV / CLV – Customer Lifetime Value – oraz CAC. Jeśli wskaźnik LTV będzie wyższy niż koszt pozyskania klienta, to znaczy, że klient przynosi więcej zysków niż strat, a jego pozyskanie było opłacalne.
Jak obliczyć CAC?
Istnieje kilka sposobów na obliczanie CAC, naszym zdaniem najlepiej jednak sprawdza się następujący wzór:
Przykład:
Wyobraź sobie, że sprzedajesz na Allegro artykuły ogrodnicze. W kwietniu ogólne koszty Twojego sklepu wyniosły 166 tys. złotych. Z tego koszty Allegro Ads i promocji (a więc koszty marketingu) osiągnęły 51,5 tys. złotych. Jednocześnie w kwietniu Twój sklep odwiedziło aż 3821 nowych klientów.
Dane potrzebne do wyliczenia CAC dla sklepu Allegro – skąd je wziąć?
Aby poznać liczbę nowych klientów:
- Zaloguj się na konto firmowe Allegro i otwórz Allegro Analytics.
- Przejdź do zakładki Podsumowanie. Po prawej stronie znajdziesz okienko zatytułowane Twoi kupujący.
- Najedź myszką na słupek przedstawiający nowych klientów, aby poznać dokładną liczbę kupujących pozyskanych w ciągu ostatnich 30 dni.
Aby poznać swoje koszty Allegro i dowiedzieć się, ile konkretnie wydajesz na marketing:
- Zarejestruj się w AlleSpark – to nic nie kosztuje!
- Gdy już założysz konto AlleSpark, wygeneruj raport rentowności. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, zajrzyj do naszej instrukcji Jak podłączyć swoje dane do AlleSpark?. Stosując się do poradnika, szybko stworzysz raport, w którym znajdziesz podsumowanie kosztów Allegro.
- Suma kosztów znajduje się w drugiej kolumnie. Przybliżone koszty marketingu uzyskasz natomiast, sumując ze sobą kwoty, jakie wydajesz na Allegro Ads i wyróżnienia.
➔ Na ten moment AlleSpark nie pokazuje wszystkich kosztów promocji (nie uwzględnia, chociażby, Monet). Pamiętaj jednak, że ciągle rozwijamy nasze narzędzie, co oznacza, że w raporcie rentowności prędzej czy później pojawią się kolejne kolumny.
Jak obniżyć CAC sklepu Allegro?
Aby zmniejszyć CAC, należy zmniejszyć koszty lub zwiększyć liczbę pozyskanych klientów. Pierwsza opcja nie zawsze przyniesie dobre rezultaty – choć faktycznie obniży CAC, może także negatywnie odbić się na sprzedaży. O wiele lepiej skupić się na zwiększeniu efektywności kampanii marketingowych, aby przyciągać większą liczbę klientów. Niżej znajdziesz kilka pomysłów na działania, które mogą pomóc Ci w obniżeniu CAC sklepu Allegro.
- Jeśli zależy Ci na zmniejszeniu kosztów, przyjrzyj się swojej strategii marketingowej. W tym celu koniecznie przeanalizuj statystyki Allegro Ads. Twoje kampanie nie są zbyt efektywne? Może warto zrezygnować z reklam graficznych na rzecz sponsorowanych, które cechują się niższym ryzykiem przepalania budżetu i pozwalają na wyłowienie bestsellerów.
- Dobrym pomysłem może także okazać się zlecenie obsługi Allegro Ads ekspertom. Wydaje Ci się to zbyt drogie? Na początku faktycznie możesz zauważyć większe koszty, w dłuższej perspektywie współpraca ze specjalistami pomoże Ci jednak zwiększyć rentowność konta.
- Zrób analizę konkurencji. Jeśli większość Twoich rywali stosuje wyróżnienia, bardziej zwrócisz uwagę potencjalnych klientów, stawiając na Monety i kupony rabatowe.
Obniżeniu CAC sprzyja również zwiększenie konwersji (a więc liczby pozyskanych klientów). Aby zachęcić użytkowników Allegro do robienia zakupów w Twoim sklepie, popracuj nad nawigacją konta i atrakcyjnością ofert. Oczywiście, nie musisz obniżać cen wszystkich swoich produktów. O wiele lepsze efekty przyniesie skupienie na aspektach organicznych. Jeśli nie wiesz, jak poprawić swoje grafiki i teksty ofertowe, przeczytaj nasz darmowy e-book Sekrety tworzenia ofert na Allegro.
Czym jest CAC? – FAQ
CAC – co to za wskaźnik?
Wskaźnik CAC (Customer Acquistion Cost) ukazuje średni koszt pozyskania klienta. Obliczenie CAC pozwala na określenie, czy działania mające na celu pozyskiwanie nowych klientów są opłacalne.
Co to jest CAC w marketingu?
CAC marketing to to samo co „zwyczajne” CAC. CAC w marketingu ma jednak szczególnie duże znaczenie, ponieważ daje wgląd w to, czy działania marketingowe są odpowiednio rentowne.
Czy kontrolowanie CAC jest ważne?
Warto regularnie mierzyć koszt pozyskania klienta, aby monitorować skuteczność realizowanych działań marketingowych oraz (ewentualnie) korygować ustaloną strategię.
Ile kosztuje pozyskanie klienta?
To, jakie są wszystkie koszty pozyskania klienta, różni się w zależności od firmy. Jeśli nie wiesz, czy Twój CAC jest wysoki, porównaj go ze współczynnikiem LTV. Porównanie CAC z LTV da Ci wgląd w to, czy klient przynosi więcej zysków niż strat.
CAC vs LVT – dlaczego należy porównywać ze sobą oba wskaźniki?
Samo CAC nie powie Ci, czy wydajesz na pozyskiwanie klientów dużo, czy mało. Aby się tego dowidzieć, musisz porównać go z LTV, czyli wartością życiową klienta. Jeśli CAC będzie niższe niż LVT, to jesteś na dobrej drodze. Jeśli przeciwnie – warto usprawnić proces pozyskiwania klientów, aby zmniejszyć CAC.