Average Order Value (AOV) – Czym jest wartość koszyka?
Prowadząc sklep na Allegro, warto monitorować zarówno dane, które dostarczają Raporty Allegro Rentowność, jak i przynajmniej kilka wskaźników e-commerce KPI. Przyda Ci się zwłaszcza znajomość AOV, a więc wartości przeciętnego koszyka zakupowego swoich klientów. W tym artykule odpowiadamy nie tylko na pytanie AOV co to jest, ale także jak i dlaczego warto je liczyć.
- AOV – co to jest?
- Dlaczego warto liczyć średnią wartość zamówienia (AOV)?
- Jak obliczyć AOV?
- Jak zwiększyć AOV?
- AOV w e-commerce – FAQ
AOV – co to jest?
AOV to jeden z kluczowych wskaźników e-commerce KPI. Współczynnik ten występuje także w marketingu, w rzeczywistości jednak AOV marketing i AOV e-commerce to jedna i ta sama metryka. Nazwa „AOV” stanowi anglojęzyczny akronim (Average Order Value) i oznacza wartość przeciętnego koszyka zakupowego (zamówienia) klienta. Znajomość tego wskaźnika ma ogromne znaczenie dla weryfikacji efektywności wszystkich biznesów działających w sieci – nie tylko sklepów Allegro. W przypadku
Allegro może jednak istotnie przyczynić się do optymalizacji strategii sprzedażowej.
Dlaczego warto liczyć średnią wartość zamówienia (AOV)?
Aby zrozumieć, dlaczego AOV jest ważne i warto regularnie je obliczać, dobrze uświadomić sobie, jakie ma zastosowanie. Dzięki AOV w e-commerce łatwo wytypować oferty i promocje, które mają największy potencjał przyciągania klientów. To z kolei pozwala na trafne wyselekcjonowanie produktów wartych reklamowania za pomocą wyższych stawek. W dalszej perspektywie znajomość średniej wartości zamówienia może przełożyć się na zwiększenie dochodów – i to bez wzrostu liczby klientów!
➔ Poszerz swoją wiedzę na temat analityki Allegro!
Jak obliczyć AOV?
Jeśli chcesz obliczyć AOV, musisz zsumować kwoty wszystkich zamówień, jakie złożyli Twoi klienci w wybranym przedziale czasowym (np. w danym miesiącu, sezonie, roku) i podzielić tę wartość przez liczbę zamówień.
Wzór:
Przykład:
W powyższym przykładzie wartość średniego koszyka zakupowego wynosi 26,27 zł. To niezbyt satysfakcjonujący wynik, zważywszy na to, że w 2023 roku średnia wartość zamówienia w polskim e-commerce osiągała ok. 70 zł (za: PAP MediaRoom).
Skąd wziąć potrzebne dane, aby wyliczyć AOV dla sklepu Allegro?
KROK 1. Zaloguj się na firmowe konto Allegro i przejdź na stronę Allegro Analytics.
KROK 2. Otwórz zakładkę Podsumowanie, a następnie wybierz interesujący Cię przedział czasu z listy rozwijanej (np. ostatnie pełne 30 dni).
KROK 3. Twoim oczom ukażą się takie dane jak liczba transakcji, liczba sprzedanych sztuk i wartość sprzedaży. Aby wyliczyć AOV, potrzebujesz jedynie liczby transakcji i wartość sprzedaży.
KROK 4. To wszystko. Teraz możesz wyliczyć AOV dla swojego konta Allegro!
Jak zwiększyć AOV?
Większa wartość AOV oznacza wyższe przychody i to bez konieczności napływu nowych klientów. Nic dziwnego, że wielu sprzedających poszukuje sposobów, jak zwiększyć AOV. Na szczęście zwiększenie średniej wartości zamówienia jest możliwe. Co więcej, nie jest to zbyt trudne. Poniżej znajdziesz kilka sposobów, które mogą Ci pomóc w poprawie współczynnika AOV na Allegro.
- Podnieś ceny produktów – ta strategia nie sprawdzi się w każdym przypadku, niemniej warto ją zastosować do produktów, których cena oscyluje na poziomie 35-40 zł. Próg darmowej dostawy dla klientów Allegro Smart to 45 zł, co oznacza, że wielu kupujących woli wydać nieco więcej na produkt, aby nie płacić za przesyłkę. Oferując towary, które uprawniają do skorzystania z darmowej dostawy, przyciągniesz nowych klientów i zwiększysz średnią wartość koszyka.
- Stosuj zestawy Allegro – dzięki odpowiedniemu doborowi produktów, nie tylko zachęcisz klientów do wydawania więcej w jednorazowym zamówieniu, ale także przyciągniesz osoby, które liczą na darmową dostawę Allegro Smart (pod warunkiem, że zestaw będzie kosztował co najmniej 45 zł). Aby zwiększyć szansę na sprzedaż, oferuj w ramach cross-sellingu komplementarne towary (np. odżywkę i szampon do włosów, kawę i napój owsiany, szczoteczkę i pastę do zębów).
- Dodaj kupony rabatowe – kupony rabatowe (podobnie jak zestawy) zachęcają do wydawania więcej w danym sklepie. Tym samym, sprzyjają zwiększeniu wskaźnika AOV.
AOV w e-commerce – FAQ
Dlaczego AOV jest ważne?
AOV Average Order Value to inaczej średnia wartość koszyka zakupowego. Dzięki znajomości wskaźnika AOV dowiesz się, ile wydaje u Ciebie przeciętny kupujący w jednym zamówieniu. To z kolei przyda Ci się podczas tworzenia strategii sprzedażowej i typowania produktów, które szczególnie warto reklamować, aby podnieść średnią wartość koszyka.
Jaka średnia wartość zamówienia (AOV) jest dobra na Allegro?
Ciężko powiedzieć, ile wynosi wysoki AOV na Allegro. Wiele zależy od branży, kategorii, asortymentu, planu i marży. Uogólniając, można jednak założyć, że dobre AOV to takie, które oscyluje w okolicach 45 zł, a więc kwoty uprawniającej do skorzystania z darmowej dostawy w ramach Allegro Smart.
Czy da się samodzielnie obliczyć AOV dla sklepu Allegro?
Jak najbardziej! Obliczanie średniej wartości zamówienia na Allegro jest bardzo łatwe, musisz tylko zajrzeć do Allegro Analytics, aby pozyskać dane o liczbie transakcji i wartości sprzedaży w danym okresie. Gdy będziesz je już mieć, podstaw je do wzoru i określ, czy wynik to dla Ciebie odpowiednio wysoki AOV.
Co sprzyja podniesieniu AOV na Allegro?
Większa wartość AOV na Allegro jest stosunkowa łatwa do uzyskania. Aby poprawić wskaźnik, możesz podnieść ceny niektórych produktów i/lub zastosować zestawy. Na zwiększenie wartości zamówienia wpływ będzie mieć także dodanie kuponów rabatowych.
Czy AOV marketing to to samo co „zwykłe” AOV?
Tak. Nazwa AOV marketing nawiązuje po prostu do wykorzystania tego wskaźnika w marketingu oraz do celów marketingowych w innych branżach. Informacja o tym, ile wynosi przeciętne zamówienie, ma kluczowe znaczenie dla planowania, jak zwiększyć średni koszyk. Tym samym, przydaje się nie tylko sprzedawcom, ale także ekspertom od marketingu.