Analiza Allegro – Popraw rentowność sprzedaży dzięki danym

Opublikowane: 13 września, 2024

Profesjonalna analiza sprzedaży Allegro może być łatwiejsza niż się spodziewasz. Aby poznać statystyki sprzedaży Allegro i wyliczyć K/P swojego konta Allegro oraz pojedynczych kategorii i ofert, nie potrzebujesz ręcznej pracy. Wystarczą Ci Raporty Allegro Rentowność w naszym AlleSpark. W tym artykule krok po kroku wyjaśniamy jak analizować Allegro sprzedaż z AlleSparkiem.

  1. Analiza Allegro z AlleSparkiem – wstęp 
  2. Analiza Allegro kategorii w AlleSpark krok po kroku
  3. Analiza Allegro rentowności ofert w kategorii z przykładu
  4. Analiza Allegro – 3 sposoby jak podnieść rentowność sprzedaży
  5. Co jest ważne w analizie kosztów Allegro?
  6. Analiza rentowności konta Allegro jako podstawa wzrostu Twojej firmy
  7. Analiza Allegro – FAQ

Analiza Allegro z AlleSparkiem – wstęp 

Analityka Allegro rentowności (funkcjonująca w środowisku sprzedawców również jako analiza sprzedaży Allegro) nie zawsze jest łatwa. Szczególnie jeśli jeszcze nie masz praktyki w analizowaniu danych sprzedażowych z Allegro.

Na co patrzeć i jak patrzeć? W jaki sposób sprawdzić rentowność sprzedaży w poszczególnych kategoriach, a jak zagłębiać się w dane o ofertach Allegro? I wyciągać trafne wnioski, czyli optymalizować swoje Allegro Ads i wydatki? Postanowiliśmy ułatwić Ci to zadanie. Poniżej znajdziesz konkretny poradnik, jak przeprowadzić analizę Allegro sprzedaży w swoich kategoriach i ofertach, żeby poprawić stosunek kosztów do przychodów i czysty zysk. Przed Tobą 3 różne scenariusze działań na podstawie różnych K/P. Do dzieła!

Analiza Allegro kategorii w AlleSpark krok po kroku

Zaloguj się lub zarejestruj do AlleSpark, a następnie:


KROK 1. Otwórz zakładkę Rentowność AlleSpark i wejdź w jej podsekcję z analizą kategorii Allegro, czyli Rentowność kategorii.

KROK 2. Twoim oczom ukaże się tabela z informacjami na temat poszczególnych kategorii.

Przykładowo wyglądać może ona następująco (i to na tych danych nauczymy Cię analizy Allegro):

W analizowanym przypadku ogólne K/P konta Allegro wynosi 20% (co stanowi dobry wynik). K/P to bowiem stosunek kosztów do przychodów, czyli wskaźnik Twojej rentowności (im jest niższy, tym więcej zarabiasz na Allegro, a mniej wydajesz).

KROK 3. Teraz czas zidentyfikować kategorie z najniższym i najwyższym K/P (pamiętaj jednak, aby nie brać pod uwagę kategorii ze skrajnie niskimi pozostałymi parametrami, gdyż będą niemiarodajne!). W tym konkretnym przykładzie kategoria, która zawyża koszty to Mopy, ponieważ jej K/P wynosi 25%. Najlepszą kategorią, jeśli chodzi o czysty zysk, są natomiast Ścierki, ściereczki, ręczniki papierowe (22%). 

Dlaczego nie warto analizować innych kategorii Allegro z tego przykładu?

Kategorie Naczynia jednorazowe (16%) oraz Obrusy, serwetki, podkładki (21%) pochłaniają zbyt mało kosztów, aby warto je było dalej analizować. Kategoria Tabletki do zmywarki, której K/P wynosi 29%, ma znikomą wartość analityczną, gdyż na tle pozostałych cechuje się niską liczbą sprzedanych sztuk

➔ Jeśli nie wiesz, które kategorie warto analizować, po prostu zrób to, co robi większość osób zajmujących się analizą statystyk i odrzuć kategorie o najwyższym i najniższym „czystym” K/P. Skup się na tych kategoriach prezentowanych przez raport sprzedaży Allegro, które zajmują drugie najlepsze i drugie najgorsze miejsce.

Analiza Allegro rentowności ofert w kategorii z przykładu

W dalszej części poradnika skupimy się na analizie sprzedaży na Allegro jedynie tej jednej kategorii, która zawyża ogólne K/P konta. Żeby sprawdzić, co się dzieje w tej kategorii, musisz wejść w raport rentowności jej ofert.


KROK 1. Kliknij w zakładkę Rentowność ofert, aby zobaczyć informacje o ofertach należących do kategorii Mopy. Jak widzisz, zwykle oferty o wysokim K/P cechują się wysokimi kosztami Allegro Ads i z tego powodu zwiększają ogólne KP kategorii.

KROK 2. Przefiltruj listę ofert, aby zidentyfikować te, które mają największy wpływ na wynik całej kategorii.

KROK 3. W naszym przypadku są to dwa mopy: ten, którego K/P wynosi 34%, a stosunek Ads/organic 80% (mop A) i ten, którego K/P wynosi 19%, a stosunek Ads/organic 23% (mop B).  

KROK 4. Aby zyskać szerszy pogląd na sytuację, przyjrzyj się kwestiom przychodowym. Mop A odpowiada za blisko 32% całej sprzedaży, a jego K/P jest o 9% wyższe niż ogólne w kategorii. Z kolei mop B odpowiada za blisko 11,5% całej sprzedaży, a jego K/P jest o 6% wyższe niż kategorii.

Wniosek: Topowa oferta (mop A) wydaje najwięcej na kampanię Allegro Ads, generując najwyższy poziom sprzedaży i najwyższy poziom K/P. Druga oferta (mop B) sprzedaje się głównie za pomocą organika, co skutkuje mniejszą wartością sprzedaży i dużo lepszym stosunkiem K/P.

KROK 5. Przeanalizuj teraz kwestię przychodową. W przypadku mopa A zainwestowanie 514 zł w kampanię Allegro Ads przełożyło się na sprzedaż na poziomie 4 283 zł. Koszt Allegro Ads w stosunku do przychodu wynosi zatem 12%, a odsetek kosztów Allegro Ads w stosunku do kosztów całkowitych sprzedaży oferty to 35,02%. W przypadku mopa B zainwestowanie 107 zł w kampanię Allegro Ads pomogło wygenerować sprzedaż na poziomie 1 546 zł. Koszt Allegro Ads w stosunku do przychodu to 6,92%, a odsetek kosztów Allegro Ads w stosunku do kosztów całkowitych sprzedaży wynosi 35,73% 

Wniosek: Analizując statystyki Allegro, można zauważyć, że zwiększenie wydatków Allegro Ads o 480% (514 zł / 107 zł x 100%) spowodowało wzrost wyników sprzedaży produktów o 277% (4283 zł / 1546 zł x 100%). Tym samym, zwiększenie przychodu o 277% powoduje wzrost kosztów Allegro Ads o 480%.

KROK 6. Aby ograniczyć koszty, należy dostosować K/P oferty z mopem A do K/P oferty z mopem B. Obniżając koszty mopa A, zmniejszysz generowany przez niego przychód. To nie brzmi zbyt dobrze, prawda? Pamiętaj jednak, że w ten sposób obniżysz również całościowe K/P kategorii i poprawisz swoją rentowność. To, czy to Ci się opłaca, zależy od Twoich celów biznesowych i tego, czy stawiasz na sam przychód, czy raczej na opłacalność podejmowanych działań. 

Analiza Allegro – 3 sposoby jak podnieść rentowność sprzedaży

Co możesz zrobić w sytuacji, gdy dana kategoria zawyża całościowe K/P – tak jak w przykładzie powyżej robiły to Mopy? Aby obniżyć koszty oferty i, tym samym, zwiększyć rentowność konta, masz do wyboru aż 3 scenariusze działania. Poniżej znajdziesz opisany każdy z nich.

  • Scenariusz I – Rezygnacja z promowania oferty

Zrezygnuj z promowania danej oferty metodą, która powoduje drastyczny skok kosztów. Gdy to zrobisz, K/P sprzedaży 1 sztuki produktu ulegnie zmniejszeniu. Musisz jednak liczyć się z tym, że bez promocji możesz mieć problem z wyeksponowaniem danego towaru na Allegro. To może z kolei przełożyć się na mniejszą liczbę sprzedanych sztuk!

  • Scenariusz II – Wyrównanie K/P najbardziej i najmniej opłacalnej oferty 

Zamień produkt z niższym K/P (np. mop B) z produktem o wyższym K/P (np. mop A). Stopniowe podwyższanie budżetu reklamowego w przypadku mopa B i obniżanie w przypadku mopa A sprawi, że w pewnym momencie koszty promowania obu produktów będą do siebie zbliżone i obie oferty pozostaną rentowne. Choć takie działanie najprawdopodobniej poskutkuje zmniejszeniem wartości sprzedaży, poprawi też ogólną rentowność biznesu poprzez obniżenie K/P kategorii. Zauważysz to po pewnym czasie, analizując statystyki Allegro.

  • Scenariusz III – Precyzyjne zarządzanie promocjami 

Przeanalizuj rozkład kosztów dla oferty z wyższym K/P. Sprawdź, co pochłania najwięcej pieniędzy. Czy jest to prowizja Allegro? Reklama Allegro Ads? A może promowanie za pomocą wyróżnienia? Być może analiza Allegro wykaże, że budżet zainwestowany w Allegro Ads skutkuje dobrym zwrotem, a K/P rośnie ze względu na włączone wyróżnienia? Co robić w takim przypadku? Porównaj liczbę sprzedanych sztuk za pomocą Allegro Ads do ogólnej sprzedaży i:

➔ Wyłącz wyróżnienie, jeżeli reklamy Allegro Ads generują ponad połowę sprzedaży.

➔ Zastosuj wyróżnienie elastyczne w najbardziej kaloryczne dla Ciebie dni, a w pozostałym czasie wspieraj sprzedaż za pomocą Allegro Ads, jeżeli reklamy Allegro Ads generują mniej niż połowę sprzedaży.

Co jest ważne w analizie kosztów Allegro?

Analizując statystyki Allegro pod względem kosztów wydawanych na reklamę, trzeba brać pod uwagę nie tylko koszty Allegro Ads, ale także pieniądze konsumowane przez standardowe metody promocji, gdyż one również mogą zwiększać K/P. Stosując wiele form promowania produktu (np. wyróżnienia, Monety i kampanie sponsorowane), możesz nie mieć pełnej świadomości, w jaki sposób poszczególne opcje wpływają na rentowność. 

Wyobraź sobie ofertę, która jest reklamowana za pomocą Allegro Ads, ma włączone wyróżnienie i dołączone 3 Monety. W takim przypadku koszty rosną lawinowo. Od ceny produktu musisz bowiem odjąć nie tylko średni koszt sprzedaży z Allegro Ads (obliczony na podstawie konwersji, a więc przychód Allegro Ads podzielony przez liczbę sprzedanych sztuk i – ewentualnie – podzielony przez średnie CPC, aby zobaczyć, co które kliknięcie generuje sprzedaż), ale także koszt wyróżnień i 3 Monet. 

Nie zawsze stosowanie różnych promocji przynosi zamierzone efekty. Aby zwiększyć ogólną rentowność, możesz z czegoś zrezygnować lub żonglować poszczególnymi metodami w taki sposób, aby korzystać z różnych strategii w różne dni. Analiza Allegro powinna być wówczas wykonywana minimum raz na tydzień, żeby monitorować zmiany. Postępując w ten sposób, nie tylko utrzymasz sprzedaż produktów, ale także poprawisz opłacalność swojego biznesu.

Analiza rentowności konta Allegro jako podstawa wzrostu Twojej firmy

Analiza sprzedaży Allegro powinna mieć dla Ciebie kluczowe znaczenie, jeśli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży produktów na Allegro. Raporty Allegro Rentowność AlleSpark dadzą Ci wgląd w rentowność kategorii Allegro oraz rentowność ofert Allegro. Znając K/P poszczególnych aukcji i podkategorii, będzie Ci o wiele łatwiej weryfikować skuteczność prowadzonych działań. Zyskasz także możliwość zrezygnowania z najmniej opłacalnych form promocji, co z kolei przełoży się na lepsze zarządzanie budżetem.

A to wciąż nie wszystko! Analiza rentowności sprzedaży Allegro na podstawie narzędzia Raporty Allegro Rentowność to wiedza, która daje możliwość tworzenia lepszych (tj. bardziej adekwatnych) strategii biznesowych i trafniejszego skalowana biznesu. Dzięki regularnej analizie zyskowności będziesz również z większą precyzją prognozować przychody w przyszłości.

Analiza Allegro – FAQ

Jak często robić przegląd konta Allegro (in. monitoring Allegro, audyt Allegro) pod kątem rentowności?

Analiza Allegro sprzedaży pod kątem rentowności powinna odbywać się regularnie. Lepiej jednak nie robić jej zbyt często, bo dane pochodzące z wąskiego przedziału czasowego mogą nie być rzetelne. Najlepiej prowadzić analizę rentowność ofert Allegro i kategorii raz w tygodniu. Dzięki temu będziesz mieć dostęp do wystarczającej ilości świeżych danych ze statystyki Allegro. 

Co mi da analiza rentowności kategorii i ofert Allegro?

Analiza sprzedaży Allegro (zwłaszcza analiza rentowności ofert Allegro, kategorii i całego konta) zwiększy Twoją kontrolę nad biznesem. Prowadząc na bieżąco monitoring Allegro, możesz szybciej reagować na zmieniającą się sytuację na portalu, aby utrzymać odpowiednią sprzedaż produktów. Co więcej, wskaźnik rentowności to również parametr pozwalający na trafniejsze prognozowanie zysków w przyszłości.

Jakie statystyki Allegro są najważniejsze?

Ciężko powiedzieć, jakie konkretnie statystyki Allegro są najważniejsze. Na pewno warto zwrócić uwagę na tzw. e-commerce KPIs. Z perspektywy sprzedawcy można jednak uznać, że najbardziej liczy się rentowność biznesu, czyli to, jakie zyski i straty generuje konto Allegro. Profesjonalna analiza sprzedaży Allegro daje wgląd w rentowność ofert Allegro i poszczególnych kategorii, dzięki czemu można o wiele lepiej zarządzać budżetem. Z kolei intensywniejsze inwestowanie w najbardziej opłacalne aukcje i/lub kategorie to jedna z metod maksymalizowania sprzedaży.

Czego dowiem się z Allegro Analytics?

Allegro Analytics generuje zaawansowane statystyki Allegro. Dzięki temu narzędziu m.in. przeprowadzisz analizę trendów sprzedażowych, podejrzysz ceny ofert konkurencji i sprawdzisz TOP 1000 Allegro, czyli najpopularniejsze produkty na portalu. Co ważne, możesz również wygenerować i pobrać raporty Allegro Analytics w formacie .xls.

Czy analiza danych Allegro może się przełożyć na zwiększenie sprzedaży?

Jak najbardziej! Analiza rentowności sprzedaży (nazywana także analizą sprzedaży Allegro) dostarczy Ci informacji na temat K/P konta, kategorii i pojedynczych ofert. Wiedząc, które aukcje i kategorie generują największe koszty, możesz stosunkowo łatwo je ograniczyć, aby zbudować lepszą zyskowność całego biznesu.